سئو سایت جاوا اسکریپت

سئو سایت جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از زبان های برنامه نویسی است که می تواند با توجه به نحوه ی فعالیت و عملکرد کاربر بر سئو سایت تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. سال ها قبل برخی از سایت ها جاوا اسکریپت سایت خود را مخفی نگه می داشتند زیرا توسط ربات های گوگل بررسی نمی شدند اما با تغییر عملکرد گوگل ، امروزه مخفی کردن آن امتیاز منفی برای سایت به حساب می آید. اگر تمایل دارید تا درباره ی جاوا اسکریپت بیشتر بدانید و با آن آشنا شوید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

جاوا اسکریپت چیست

جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. از این زبان بیشتر برای طراحی صفحات وب سایت ها استفاده می شود و همان طور که اشاره کردیم تاثیر آن بر روی سئو سایت به نحوه ی فعالیت کاربر بر روی بخش های مختلف ، بستگی دارد. برای کد نویسی در این زبان ، فریم ورک های زیادی هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی وجود دارد که هر کدام خود شامل چندین کتابخانه می باشند.

سئو جاوا اسکریپت بخشی از سئو است و روی سایت های جاوا اسکریپت تمرکز دارد و بیشترین تاثیر آن بر روی سئوهای داخلی سایت است که در رتبه بندی های گوگل بسیار تاثیرگذار است.

از این زبان می توان هم برای front_end   و هم برای back_end  می توانید استفاده کنید.

تاثیر جاوا اسکریپت بر سئو

تمرکز اصلی جاوا اسکریپت بر روی طراحی های صفحات سایت و فاکتورهای داخلی سئو سایت می باشد همین امر باعث شده است که وب مسترهایی که از این زبان استفاده می کنند برای بهینه سازی و سئوی سایت خود، طبق یک برنامه ریزی دقیق و اصولی پیش بروند. مهم ترین تاثیرات جاوا اسکریپت را می توان در بخش های زیر دید:

  • رندر محتوای صفحات.
  • لینک ها.
  • تصاویری که به صورت lazy-loading اجرا می‌شوند..
  • زمان بارگذاری صفحه.
  • متا دیتا
مطالعه بیشتر:   بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت سایت

تاثیر جاوا اسکریپت در محتوای صفحه

بسیاری از برنامه نویسان و طراحان سایت از اینکه گوگل توانایی خواندن محتوای صفحه را ندارد، نگران بودند که البته این نگرانی تا جایی درست بود اما امروزه می توان گفت دیگر نباید نگران این مسئله باشید زیرا گوگل برای خواندن محتوای سایت های جاوا اسکریپت هم برنامه ریزی کرده است.

صفحات جاوا اسکریپت را که کاربران در مرورگر های خود باز می کنند هیچ تفاوتی با دیگر وب سایت ها ندارد و شامل محتواهای متفاوتی مانند: عکس ، متون و… هستند اما تفاوت را زمانی متوجه خواهند شد که به کد های صفحات نگاه کنند. کد های صفحات جاوا اسکریپت تنها از چند خط اصلی تشکیل شده است زیرا محتواهای اصلی این صفحه به جاوا اسکریپت متصل و وابسته است.

سئو سایت جاوا اسکریپت

در اینگونه موارد صفحه برای کاربران نمایش داده می شود اما ممکن است برای ربات های موتورهای جستجوگر قابل نمایش نباشد در نتیجه ربات ها نمی توانند خیزش کنند و این امر سبب می شود که در رتبه بندی جستجوها قرار نگیرند.

حال احتمالا با خود می گویید که نگرانی برنامه نویسان درست است پس چرا از جاوا اسکریپت استفاده کنیم؟! خب در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که گوگل هر روز پیشرفته تر از قبل می شود و حتی برای این مسئله راه حلی پیدا کرده است. گوگل برای کراول کردن سایت های جاوا اسکریپت از کراولر هایی خاص استفاده می کند که نوعی ربات خزنده گوگل به شمار می آیند و می توانند کدهای جاوا را رندر کنند، این گونه گوگل هم توانایی خواندن محتوای صفحات جاوا اسکریپت را دارد و می تواند آن ها را در رتبه بندی های خود قرار دهد.

تاثیر جاوا اسکریپت در لینک‌های داخلی

می توان گفت یکی از معایب بزرگ جاوا اسکریپت تاثیر منفی است که بر روی لینک های داخلی سایت می گذارد.

مطالعه بیشتر:   چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده می کنیم؟

لینک های داخلی برای کمک کردن به کاربر و ربات های گوگل برای فهمیدن ساختار سایت است و هر چه بهتر ساخته شوند ، کرال کردن صفحات برای ربات ها آسان تر می شود اما در جاوا اسکریپت پیوندهای صفحات به رفتار کاربر وابسته است به عبارت دیگر می توان گفت با هر تازه سازی صفحه توسط کاربر و به ازای هر کاربر ، ارتباط داخلی سایت از بین می رود از این رو ربات ها نمی توانند لینک های داخلی سایت را خزش کنند و به نوعی بک لینک های داخلی که موثرترین راه سئو داخلی ، در رتبه بندی های گوگل می باشد عملا بی ارزش و بی فایده می شوند.

از طرفی می توان گفت بک لینک ها به صفحات باارزش سایت نیز بی فایده می شوند و گاها حتی صفحات ارزشمند سایت شما خزش و دیده نمی شوند در نتیجه باید گفت متاسفانه در رتبه بندی ها از دیگر رقبا عقب خواهید ماند.

تاثیر جاوا اسکریپت در lazy loading

Lazy loading  در سرعت سایت می تواند تاثیر زیادی بگذارد و باعث رضایت کاربر شود ولی اگر درست و اصولی اجرا نشود ممکن است به همان میزان نتیجه ای منفی بگذارد و باعث مخفی شدن محتوای صفحه از نظر ربات های گوگل شود که در نتیجه نتیجه ای منفی برای سئو سایت شما خواهد داشت.

برای آشنایی با این تکنیک فرض کنید شما صفحه ای را باز می کنید که تعداد زیادی عکس در آن قرار دارد، اگر تمام عکس ها با هم باز شود ممکن تجربه ی بدی برای شما باشد به همین دلیل جاوا اسکریپت از تکنیک lazy loading  استفاده می کند، این تکنیک سبب می شو که عکس ها زمانی باز شوند که شما به آن می رسید.

این تکنیک در صورت اجرای درست تاثیر مثبت زیادی در میزان رضایت کاربران و همچنین سئوی سایت خواهد داشت.

مطالعه بیشتر:   تولید محتوا با هوش مصنوعی

سئو سایت جاوا اسکریپت

تاثیر جاوا اسکریپت در زمان بار گذاری صفحه

هنگامی که کاربر وارد یک صفحه می شود ممکن است لینک های مختلفی در صفحه وجود داشته باشد که گوگل باید آن ها را بخواند اما این خواندن لینک ها به طور همزمان صورت می گیرد اما در ارتباط با سایت ها جاوا اسکریپت باید تمام لینک ها در صف ترجمه قرار بگیرند تا ربات های گوگل توانایی خواندن آن ها را داشته باشد، این فرآیند ممکن است کمی به طول بیانجامد و از طرفی ممکن است کاربر زودتر از ترجمه و خوانش لینک ها توسط گوگل از صفحه خارج شود در نتیجه گوگل قادر به خواندن نیست در این صورت است که باعث اثر منفی در سئو سایت می شود.

مورد دیگر این است که کدهای جاوا اسکریپت در یک فایل جداگانه پیاده یازی و ذخیره می شوند و همان طور که می دانید  در هنگام بارگذاری صفحه و یا سایت اولین موارد  فایل ها هستند که دانلود می شوند؛ پس اگر سنگین باشند، بارگذاری سایت به کندی صورت می پذیرد و گاهی هیچ چیزی به نمایش داده نمی شود تا فایل جاوا اسکریپت به صورت کامل لود بشود.

سخن آخر

بر خلاف تصور عموم برنامه نویسان که بر این باورند که جاوا اسکریپت اثر منفی بر روی سایت می‌گذارد باید گفت جاوا اسکریپت می تواند مزایایی برای رابط کاربری سایت و… داشته باشد اما اثر منفی جاوا اسکریپت می تواند از نحوه ی استفاده ی نادرست برنامه نویس باشد به عبارتی برای برنامه نویسی با جاوا اسکریپت شما باید آموزش تخصصی و لازم را ببینید و برای کار با جاوا اسکریپت نیاز به یک برنامه ی اصولی دارید. برای آموزش صفر تا صدی و هرگونه مشاوره در خصوص جاوا اسکریپت از طریق اطلاعات درج شده در همین صفحه با ما ارتباط برقرار کنید.

Comments are disabled.